Veel enthousiasme over routekaart naar de nabije toekomst

Gepubliceerd op: 14 februari 2024 09:02

De gemeenteraad gaat eind deze maand instemmen met de zogenoemde Ontwerp-Omgevingsvisie 2050. Dat is een soort routekaart naar de toekomst van de Noordoostpolder. In de Commissie Woonomgeving kon het plan maandagavond op veel enthousiasme rekenen.

Net zoals alle andere Nederlandse gemeenten werkt Noordoostpolder al jarenlang aan een Omgevingsvisie. Die beschrijft het beeld van een gemeente in 2050. Noordoostpolder beschrijft in het stuk drie hoofdopgaven. Dat zijn de groei en bloei van dorpen en wijken door meer inwoners en behoud van sociale binding, een vitaal landelijk gebied met landbouw, landschap en andere functies en een aantrekkelijke regio waar iedereen profijt van heeft. Concreet betekent dat onder meer 3300 nieuwe woningen en bij de komst van de Lelylijn is er ruimte voor nog eens vijfduizend nieuwe huizen.

Alle partijen zijn positief over de ontwerp-visie. ChristenUnie-SGP mist wel aandacht voor de rol van de kerken en GroenLinks pleit voor meer nadruk op de circulaire economie. Politiek Unie zou graag meer attentie willen voor boerderijwindmolens en D66 vraagt om de tekst nog een keer goed door te lopen. Wim van Wegen heeft de indruk dat sommige passages door de actualiteit zijn ingehaald.

Bewoners konden de afgelopen jaren volop meedenken en meepraten over de plannen. En binnenkort kunnen ze nog een keer hun mening geven. Als de gemeenteraad straks inderdaad instemt met de Ontwerp-Omgevingsvisie gaat het plan de inspraak in. In de zomer buigt de politiek zich dan over de definitieve Omgevingsvisie.