Symbool van eenheid niet te koop

Gepubliceerd op: 26 september 2019 16:09

De gemeente Noordoostpolder zet geen 'te koop'-bord bij de Poldertoren. Een meerderheid van de partijen vindt dat het 'belangrijkste gebouw van de polder' in eigen bezit moet blijven. Ze willen wel een onderzoek naar mogelijke verhuur van de onderste zes verdiepingen. Volgens wethouder Haagsma is daar momenteel vraag naar.

"We moeten het ijzer smeden nu het heet is", aldus Haagsma. Dat VVD, SP, ONS en D66 eventueel tot verkoop willen overgaan, stuit hem tegen de borst. Hij vindt de jaarlijkse 50.000 euro aan onderhoudskosten en nu ruim 360.000 euro voor groot onderhoud geen probleem. "De Poldertoren is een symbool van eenheid die nu een extra APK krijgt."
De metaforen voor de toren rolden maandagavond makkelijk uit de monden van de gemeenteraadsleden. "Het belangrijkste gebouw van de polder", vindt Bouke Wielenga van de VVD. Mede namens de VVD, SP, ONS en D66 ageerde hij maandag tegen het collegevoorstel. De partijen willen de huidige situatie maximaal vijf jaar behouden en pas nadenken over de toekomst als er interessante mogelijkheden langskomen. Ze wijzen, met de geschiedenis in het achterhoofd, op de risico's van verhuur. Die willen ze tijdens het groot onderhoud beter in kaart brengen.

Bovendien zijn de vier geen principieel tegenstander van verkoop. "Waarom wordt daar zo spastisch op gereageerd: alsof we de toren dan verkwanselen. Je kunt toch voorwaarden stellen?", vindt Wim van Wegen van D66. "Je moet er toch niet aan denken dat de toren in handen van het kapitaal komt?", antwoordde Rien van der Velde van de PvdA. De Politieke Unie is geen tegenstander van verkoop, maar schaarde zich wel achter het collegevoorstel