Stukken over vertrek burgemeester Bouman blijven geheim

Gepubliceerd op: 20 oktober 2020 11:10

Een memo en een verslag van een besloten raadsvergadering over het vertrek van burgemeester Bouman blijven geheim. De Stentor heeft deze stukken opgevraagd bij de gemeente Noordoostpolder, maar volgens het college van B en W raken personen beschadigd als de stukken openbaar gemaakt worden.

Een overgrote meerderheid van de gemeenteraad vindt dat ook. Alleen de PvdA pleit voor opheffen van de geheimhouding. ONS en D66 zouden wel alleen het verslag van de besloten raadsvergadering naar de regionale krant willen sturen, waarbij privacygevoelige informatie dan kan worden weggelakt.

Andere partijen vinden beide stukken schadelijk voor personen. "En dat weegt in dit geval voor ons zwaarder dan openheid", stelt Sjoerd de Boer van ChristenUnie-SGP net als de andere partijen. De SP pleitte vorig jaar nog voor meer openheid, maar ziet nu het nut daarvan niet meer in. Ook met hoog op de gestarte zoektocht naar een nieuwe burgemeester.

Burgemeester Bouman kondigde vorig najaar onverwacht zijn vertrek uit de Noordoostpolder aan. De exacte reden daarvan is voor de buitenwereld niet bekend.