Starters kunnen nu ook lenen voor nieuwbouwwoning

Gepubliceerd op: 08 juni 2021 16:06

Starters op de woningmarkt kunnen met de starterslening nu ook een nieuwbouwwoning kopen in de Noordoostpolder. De gemeenteraad nam daarvoor maandag een amendement aan van Politieke Unie, ONS en GroenLinks. Tot dusver is de starterslening alleen beschikbaar voor bestaande woningen.

Het fenomeen bestaat in de Noordoostpolder al tien jaar. Destijds was de starterslening vooral een instrument voor de woningmarkt die volledig op slot zit. Ondertussen staan net zoals in de rest van Nederland steeds minder woningen te koop in de Noordoostpolder. Starters hebben het daardoor nog steeds moeilijk.

Het college van B en W past daarom met instemming van de gemeenteraad de regeling aan. Waar starters de lening nu kunnen gebruiken voor woningen tot 180.000 euro, is dat vanaf nu 220.000 euro. Kopers gebruiken de lening voor het verschil tussen de koopprijs en het hypotheekbedrag. De lening mag maximaal 20 procent van de koopprijs bedragen.

Toon van Steen (Politieke Unie) vindt starters nog steeds de slachtoffers van de woningmarkt. Hij keek maandag voor de vergadering nog op Funda. "In de Noordoostpolder staan zeven woningen tot 200.000 euro te koop, waarvan vijf in Emmeloord", vat hij de problematiek samen. Daarom is hij voorstander van uitbreiding van de starterslening naar nieuwbouwwoningen.

Over dat amendement van Politieke Unie, ONS en GroenLinks heeft wethouder Uitdewilligen haar twijfels. Ze vraagt zich af of de gemeente daarmee niet de verkeerde doelgroep steunt. Liever ziet ze dat alle partijen zich in het najaar gezamenlijk buigen over de problematiek. Dat starters op de woningmarkt het moeilijk hebben, staat ook voor de wethouder vast.