Raad wil lessen trekken uit debacle NOPLINC

Gepubliceerd op: 29 januari 2019 13:01

De gemeenteraad van de Noordoostpolder wil lessen trekken uit het proces rond online ondernemersplatform NOPLINC. Uit onderzoek moet blijken wat fout ging bij de subsidieverstrekking aan initiatiefnemer NOPpedia. Terugvorderen van de verleende 100.000 euro zit er echter niet in.

Dat is de uitkomst van een debat over een motie die ONS en SP indienden. Zoals de meeste partijen in de gemeenteraad zijn ze ontevreden over de website. Die is volgens ONS en SP zo slecht dat NOPpedia het geldbedrag moet terugbetalen. "Een website van Jan Doedel waaraan ontzettend veel geld is besteed. Aan geen enkele vooraf gestelde voorwaarde is voldaan. Op de website gebeurt helemaal niets", vindt Tjitske Hoekstra van de SP.

"De site is acht maanden te laat opgeleverd en voldoet op geen enkele manier aan de privacywetgeving", voegt Berthoo Lammers van ONS toe. Die neemt het wethouder Wijnants bovendien kwalijk dat hij zich persoonlijk met de materie heeft bemoeid. Wijnants gaf bijvoorbeeld advies over het ontwerp en verbeterpunten.

Net als de andere partijen is ook Wijnants nog niet onder de indruk van het online platform. Geld terugvorderen is volgens hem echter juridisch niet mogelijk. Bovendien zou dat in zijn ogen kapitaalvernietiging zijn, omdat er dan zeker geen goed functionerende site komt. Ook de initiatiefnemers wijzen daar op in een brief aan de gemeenteraad. Volgens hen is wel aan de voorwaarden voldaan en werken ze momenteel aan verbeteringen. "Facebook was ook niet ineens succesvol...", schrijven ze in de brief.

Uiteindelijk trokken ONS en SP de motie terug. Lammers wil in de volgende commissievergadering verder spreken over hoe in de toekomst 'een dergelijk debacle' is te voorkomen.