Raad maakt zich niet druk om dikmakers

Gepubliceerd op: 29 januari 2019 13:01

De Noordoostpolder is sinds kort een zogenoemde JOGG-gemeente. Daarmee omarmt de gemeente een aanpak die 'jongeren op gezond gewicht' moet brengen. SP en ONS storen zich daarbij aan de samenwerking met multinationals als Coca-Cola en Nestlé, maar de andere partijen kijken vooral naar de voordelen.

Tjitske Hoekstra van de SP toonde maandag in de gemeenteraad demonstratief een fles cola en een pak chocolade. De makers van deze 'dikmakers' zijn volgens haar sponsoren van het JOGG-programma, waaraan de gemeente jaarlijks 27.500 euro gaat uitgeven. De producenten hebben er volgens de SP geen baat bij wanneer kinderen gezonder gaan eten. ONS vindt dat deze bedrijven de campagne ook zelf kunnen betalen.

Wethouder Simonse wijst er op dat de aanpak al in 140 Nederlandse gemeenten resultaten oplevert. Ook in de polder is actie nodig. Slechts 17 procent van de kinderen voldoet aan de Nederlandse norm voor voldoende beweging. Volgens Simonse zijn de dikmakers geen sponsoren, maar partners. Met deelname aan het JOGG-programma krijgen de gemeentelijke beweegcoaches meer bevoegdheden. Nu nog signaleren ze vooral overgewicht bij kinderen, met de JOGG-aanpak kunnen ze ook daadwerkelijk zelf actie ondernemen.

Op SP en ONS na zijn alle partijen positief over JOGG.