ONS en SP willen meer controle op plannen Stadshart

Gepubliceerd op: 06 maart 2019 09:03

ONS en SP vinden dat de gemeenteraad onvoldoende kan controleren of de werkzaamheden in het Stadshart van Emmeloord financieel in de pas lopen. Ze willen daarom dat het college twee keer per jaar een uitvoeringsagenda presenteert met daarin de verwachte uitgaven en inkomsten. De rest van de gemeenteraad steunde een daarvoor ingediende motie echter niet.

De gemeenteraad trok vier miljoen euro uit voor de grootscheepse opknapbeurt van het centrum. ONS en SP hebben voor hun gevoel 'geen grip' op de plannen die ondertussen in uitvoering zijn. "Laat zien wat de kosten en baten zijn, zodat we daar nu iets over kunnen vinden en niet pas in 2027 nadat alle werkzaamheden zijn afgerond", vindt Berthoo Lammers van ONS. "Wij zien van alles gebeuren, maar wat precies weten we niet. Voor ons gevoel hebben we geen controle op de plannen. Dit lijkt schimmig", krijgt hij steun van Tjitske Hoekstra van de SP.

Ondanks enig begrip van partijen, kreeg de ingediende motie verder weinig steun. Wethouder Haagsma wijst erop dat het om een langdurig project gaat. "Het is onmogelijk om voor elke gezette stap naar de gemeenteraad te komen. We geven bovendien voor elke jaarrekening inzicht en daarover discussiƫren we dan volgens goed gebruik", aldus Haagsma.

Hij kwam ONS en SP wel tegemoet met de toezegging dat hij gaat nadenken over hoe hij de gemeenteraad beter kan informeren over de voortgang van de plannen.