Noordoostpolder onderzoekt kansen erfpacht

Gepubliceerd op: 20 oktober 2020 11:10

Gemeente Noordoostpolder gaat onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van erfpachtconstructies. Woningzoekers kopen daarbij een huis, maar huren de grond. Wethouder Uitdewilligen nam maandagavond in de gemeenteraad een motie over van de Politieke Unie.

Fractievoorzitter Toon van Steen ziet onder meer kansen voor starters. Betaalbare woningen komen mogelijk eerder in zicht met een erfpacht-constructie. Uitdewilligen wil uitzoeken wat de voors en tegens zijn. "Want misschien is er wel een enorm aanzuigende werking van buiten de polder, waardoor er juist extra druk op de woningmarkt ontstaat."

Politieke Unie kwam met de motie bij de behandeling van de Woonvisie. Daarover zijn alle partijen uiterst complimenteus. De gemeente bespreekt daarin de plannen voor de woningmarkt. Onderdeel daarvan zijn duizend nieuwe woningen, maar misschien valt dat aantal wel hoger uit. Landelijk gezien moeten honderdduizend huizen uit de grond worden gestampt en Noordoostpolder speelt daarin mogelijk een rol.

Verder wil het college vooral de ruimte geven aan mensen met woonplannen. Of het nou gaat om onderkomens voor jongeren en senioren of vernieuwende concepten, zoals tiny houses. Bij de beoordeling daarvan speelt het DNA van de Noordoostpolder een rol. Een amendement van Politieke Unie, VVD, D66 en PvdA redde het niet. Die partijen vrezen dat de prominente rol voor het DNA vernieuwing in de weg staat. Uitdewilligen en een meerderheid van de gemeenteraad zien dat risico niet.

De gemeenteraad schoot ook nipt een onderzoek naar 'buy to let'-constructies af. De PvdA wilde daarmee in kaart brengen of investeerders die huizen kopen om ze daarna te verhuren een negatief effect op de woningmarkt hebben. CDA, Politieke Unie, VVD, D66 en Uitdewilligen zien zo'n onderzoek niet zitten. "Wat is er mis mee als investeerders huizen kopen en daarmee inspelen op de vraag in de markt. Juist voor mensen met midden- en hogere inkomens zijn er weinig huurwoningen", aldus VVD'er Wielenga.