Noordoostpolder moet ‘dementievriendelijk’ worden

Gepubliceerd op: 08 mei 2019 11:05

De gemeente begint de campagne 'Samen maken we Noordoostpolder dementievriendelijk'. Daarvoor nam de gemeenteraad een motie van het CDA aan. Maayolein Goelema van die partij wijst erop dat in de toekomst een op de vijf Nederlanders dementie krijgt en dat de samenleving zich daarop moet voorbereiden.

De campagne moet inwoners handvaten geven over hoe ze met dementerenden kunnen omgaan. Die stuiten, net als hun partners of mantelzorgers, nu op veel onbegrip. Daardoor is het moeilijk om bijvoorbeeld de horeca of winkels te bezoeken. Een ander doel van de campagne, gebaseerd op het Deltaplan Dementie, is zorgen dat mensen met dementie langer thuis kunnen wonen.

Alle partijen schaarden zich achter de motie. Alleen de VVD stemde tegen, de liberalen vinden dat omgaan met dementie een plaats moet krijgen binnen het totale ouderenbeleid. Wethouder Uijtdewilligen bepleitte dat ook, maar zij neemt de campagne daarin op.