Nog geen duidelijkheid over gelden rond Spreidingswet

Gepubliceerd op: 14 februari 2024 09:02

Het is nog onduidelijk hoeveel geld de gemeente van het Rijk krijgt rondom de invoering van de Spreidingswet. Dat antwoordde burgemeester De Groot maandagavond in de commissie Woonomgeving op vragen van Alex Tuinenga van de Politieke Unie.

De burgemeester maakte wel een rekensom. Noordoostpolder zou volgens berekeningen 277 vluchtelingen moeten opvangen. Per 'meerplek' krijgt een gemeente tweeduizend euro. "Maar in de praktijk huisvesten we al duizend mensen. Betekent dit dan dat we straks 733 keer tweeduizend euro ontvangen? Dat weten we op dit moment nog niet precies."

Tuinenga toonde zich overigens positief over de Spreidingswet. "In de Noordoostpolder verloopt de opvang al jarenlang goed. Deze wet zorgt voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen."