Haagsma: ONS bedrijft vergrootglaspolitiek

Gepubliceerd op: 06 maart 2019 09:03

Een 'motie van treurnis' van ONS kreeg maandagavond alleen steun van SP en PvdA. De partijen vinden het vreemd dat het college met een voorstel komt voor 73 parkeerplaatsen in het parkje tussen Deel en Koningin Julianastraat, terwijl die optie eerder werd uitgesloten. Volgens wethouder Haagsma is dat plan echter helemaal nog niet definitief.

Hij verwijt ONS 'vergrootglaspolitiek'. "U bent met een vergrootglas op zoek naar kleine feiten om die vervolgens breed uit te meten in een motie", aldus Haagsma. Hij kreeg in het debat, waarin de spanning voelbaar was, steun van de VVD. "De gemeente mag kritisch en waakzaam zijn, maar ONS doet dat steeds vaker in een negatief decor", aldus Bouke Wielenga.

Berthoo Lammers vindt die kritiek onterecht. Hij stond maandag 'perplex' toen hij hoorde dat de inrichting van het park nog niet definitief is. "Als ik vraag naar de stand van zaken krijg ik een voorstel met daarin 73 parkeerplaatsen toegestuurd, terwijl we tijdens het open planproces afspraken dat er helemaal geen parkeerplaatsen zouden komen. Daarover was ik gechoqueerd. En nu hoor ik dat we pas in april een definitief voorstel krijgen."

Wethouder Haagsma erkent dat de communicatie beter had gekund. Hij ziet de kwestie als een 'leermoment'. "Bij alle werkzaamheden in het centrum speelt dit dilemma: zolang iets nog niet definitief is, ga je uit van aannames. We hadden moeten melden dat het om een voorlopige schets gaat."

Volgens CDA verdient de gemeente eigenlijk een compliment voor de manier waarop ambtenaren communiceren met betrokkenen over het Stadshart. Coalitiegenoot VVD is vooral blij dat de schoppen eindelijk de grond in zijn. "Na vijftien jaar soebatten is de uitvoering begonnen. We moeten durven doorpakken. De bewoners willen af van dit soort politieke gekrakeel. Ik ondersteun uw motie van harte niet", aldus Wielenga.