Gemeenteraad zet unaniem vraagtekens bij trap-op-trap-af principe

Gepubliceerd op: 04 februari 2020 09:02

De gemeenteraad schaarde zich maandagavond unaniem achter een motie van de Politieke Unie over het trap-op-trap-af principe. Daarop baseert de Rijksoverheid de financiƫle bijdrages aan de gemeenten. "We krijgen steeds meer taken, zonder de daarbij behorende knaken", vindt Toon van Steen van Politieke Unie.

De hoogte van de rijksbijdrage hangt sterk af van de uitgaven die de overheid doet. Hoe minder het Rijk investeert, hoe minder geld naar de gemeenten gaat. Omdat Den Haag momenteel volgens veel gemeenten op de portemonnee blijft zitten, krijgen zij dus minder geld. Daardoor zijn er onder meer tekorten op de Jeugdzorg ontstaan en moeten veel gemeenten stevig bezuinigen.

Eerder trokken Almelo en Montferland al aan de bel. Ze willen net als Noordoostpolder dat het Rijk kijkt naar de negatieve gevolgen van het gewraakte principe.