Gemeenteraad wil snelle verbeteringen in jeugdzorg

Gepubliceerd op: 02 april 2019 13:04

Wethouder Simonse presenteert uiterlijk in oktober een nieuw beleidsplan Jeugdzorg. Daarin zijn dan de kaders verwerkt die de gemeenteraad volgende maand vaststelt. Daarmee wil de politiek weer grip krijgen op de jeugdzorg. Alle partijen steunden daarvoor maandagavond een motie.

De kosten van de jeugdzorg zijn de afgelopen jaren fors gestegen, terwijl het aantal cliƫnten niet toeneemt. De Rekenkamercommissie concludeert daarom dat de gemeente onvoldoende kan sturen op de 'doelmatigheid en doeltreffendheid'. Bovendien lopen de uitgaven uit de pas.

Alle partijen maanden wethouder Simonse maandagavond tot spoed. ONS vindt dat de wethouder veel eerder aan de bel had moeten trekken. "Wij vragen al acht maanden om cijfers. Hoe is het mogelijk dat de Rekenkamercommissie ons op de ernst van de feiten moet wijzen?", vraagt fractievoorzitter Berthoo Lammers zich af.

Volgens Simonse had het proces inderdaad 'beter gekund'. Hij wijst er wel op dat de cijfers over 2018 positiever zijn. De jaren daarvoor was alles gericht op het realiseren van goede zorg voor jongeren. Gemeentes kregen volgens Simonse de verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg 'nog net niet over de schutting gegooid'. "Als ik de noodkreten van andere gemeentes hoor, mogen wij nog blij zijn met de situatie in de Noordoostpolder. Er is geen enkele jongere tussen wal en schip geraakt."

Belangrijk uitgangspunt van Simonse is dat jongeren minder snel uit huis worden geplaatst.