Gemeenteraad verder zonder raadsleden Lindenbergh en Swart

Gepubliceerd op: 25 februari 2020 09:02

De gemeenteraad nam maandagavond afscheid van VVD-raadslid Ellen Lindenbergh. Zij verhuist vanwege 'gelukkige persoonlijke omstandigheden' naar Noord-Holland. Ook Jan Swart van de Politieke Unie was maandag voor het laatst aanwezig. De functie van gemeenteraadslid past minder goed bij hem dan vooraf gehoopt. Swart was twee jaar raadslid.

Lindenbergh heeft zeven jaren op haar conduitestaat staan, maar zij was al sinds 2007 actief binnen de VVD. Sinds 2018 was ze fractievoorzitter. "Met jou kun je ook lachen, je weet de politiek te relativeren, hoewel je het werk zeer serieus neemt", sprak Rien van de Velde van de PvdA de afscheidswoorden namens de raad. Lindenbergh heeft nog steeds politieke ambities. Ze wil zich op termijn aanmelden bij de VVD in haar nieuwe woonplaats Zwaag.

Jan Swart was eerder onder meer voorzitter van Dorpbelang Tollebeek. Toen hij daarmee stopte, wachtte de Politieke Unie. "Je bent geen persberichtenstuurder, geen man die zich wil profileren", stelde Sjoerd de Boer van ChristenUnie-SGP bij het afscheid. "Maar eigenlijk ben je precies de man die wij hier nodig hebben: een man met een netwerk die buiten naar binnen haalt."

Swart wordt opgevolgd door Jozé Deen. Jan Hofland is het nieuwe gemeenteraadslid namens de VVD.