Gemeenteraad schaart zich niet achter motie van Treurnis

Gepubliceerd op: 04 februari 2020 09:02

Wel duidelijk signaal voor wethouder Wijnants en Simonse

Gemeenteraad schaart zich niet achter 'motie van treurnis'

Dat de wethouders Wijnants en Simonse niet sterk optreden rond het afsluiten van de Franc is voor de gemeenteraad helder, maar een 'motie van treurnis' vinden de meeste partijen te ver gaan. D66, PvdA, ONS scharen zich wel achter de SP die van een 'procedurele miskleun' spreekt.

De komst van Koopman International maakt een afsluiting van de Franc noodzakelijk. Een procedurefout vertraagde afgelopen juni behandeling in de raad. Bij een recente commissievergadering bleek dat het plan nog steeds niet in kannen en kruiken is. Betrokken ondernemers kregen vlak voor die bijeenkomst nog informatie over een mogelijk nieuwe verkeerssituatie. De vergadering riep vooral veel vragen op bij de politiek.

"Een vertoning", kijkt Tjitske Hoekstra van de SP terug, die het gevoel heeft dat tijdens de vergadering nog onderhandelingen plaats vonden. "College onwaardig", stelt Rien van de Velde van de PvdA en ook D66'er Wim van Wegen toonde zich uiterst kritisch over de gang van zaken. Hij vraagt zich af of er geen verkeerde verwachtingen zijn gewekt bij ondernemers. Die dachten dat de afsluiting een plan op lange termijn was.

Wethouder Wijnants wijst erop dat de aanstaande afsluiting van de weg al in 2016 met ondernemers is besproken. Op basis van die gesprekken verwachtte de gemeente geen bezwaren. De betrokken ondernemers zeggen echter dat de indruk is gewekt dat de afsluiting pas over tien tot vijftien jaar zou spelen. Ze maakten daarom geen haast met een bezwaarprocedure.

Simonse en Wijnants erkennen dat het proces 'niet de schoonheidsprijs verdient', maar vinden een motie van treurnis overdreven. "Daardoor lijkt het alsof hier van alles mis gaat, maar Noordoostpolder is niet voor niets de meest MKB-vriendelijke gemeente van Nederland. Ik heb een enorme drive om ondernemers te helpen en betreur dat het in dit geval niet goed is gegaan", zegt Wijnants.

Voor de coalitiepartijen zijn die woorden voldoende. "In de commissievergadering hebben we gezegd dat college en ondernemers weer om de tafel moeten gaan. Dat is gebeurd", zegt Gerda Knijnenberg van de ChristenUnie-SGP bijvoorbeeld. "Ik heb een wethouder sorry horen zeggen en de ander dat het college wil leren van dit proces. Dat is voor ons voldoende", vindt ook Toon van Steen van de Politieke Unie. VVD'er Bouke Wielenga is kritischer, maar schaarde zich niet achter de oppositiepartijen. "Met deze discussie geeft de gemeenteraad een duidelijk signaal en wij hebben er vertrouwen in dat het college met een goede oplossing komt."

Ook GroenLinks steunt de rest van de oppositie niet. Volgens fractievoorzitter Hekkenberg heeft de motie teveel 'de smaak van een afrekencultuur'.