Gemeenteraad Noordoostpolder wil snelle oplossing voor haperend openbaar vervoer

Gepubliceerd op: 31 januari 2024 10:01

De gemeenteraad van de Noordoostpolder nam maandagavond unaniem een motie van Politieke Unie over het haperende busvervoer aan. Er moet snel een oplossing komen voor de problemen, schrijven de partijen aan de provincie.

Arja Heerspink van Politieke Unie stipte de situatie aan tijdens het vragenuurtje. Ze wijst op de problemen die elke OV-reiziger wel kent: sinds EBS het regionale busvervoer heeft overgenomen, rijden veel bussen niet of met grote vertraging. Mensen zijn daardoor te laat op het werk of op school.

Het busvervoer is 'echt waardeloos', erkent ook wethouder Van Amersfoort. Maar hij wijst erop dat de provincie verantwoordelijk is voor het busvervoer. Zelf heeft hij de situatie wel twee keer bij de gedeputeerde onder de aandacht gebracht. Volgens Van Amersfoort kunnen de problemen het hele jaar nog duren. Tot die tijd bestaat de oplossing vermoedelijk uit minder rijden, maar dan wel op tijd.

Voor Heerspink is dat onaanvaardbaar. Samen met andere partijen werkte ze daarom tijdens de raadsvergadering aan een motie waarin de gemeenteraad 'haar treurnis' uitspreekt over de huidige uitvoering van het openbaar vervoer. De gemeenteraad vindt dat van een tijdelijke afschaling geen sprake kan zijn. Desnoods moet er 'ad hoc vervoer' komen, waarbij de kosten voor rekening van EBS zijn.