Gemeenteraad kiest voor eerlijke en rechtvaardige afvalinzameling

Gepubliceerd op: 28 januari 2020 12:01

Polderbewoners die afval goed scheiden zijn straks goedkoper uit. De gemeenteraad koos maandagavond voor een systeem waarbij inwoners per keer dat zij de container voor restafval aan de straat zetten gaan betalen. Hoe vaker ze dat doen, hoe duurder ze uiteindelijk uit zijn.

Volgens wethouder Simonse is dat een 'eerlijk en rechtvaardig' systeem omdat het goed gedrag beloont. Zonder slag of stoot kwam het voorstel echter niet door de gemeenteraad. ONS, SP, twee leden van de PU en twee leden van de VVD stemden tegen. Ze zijn er niet zeker van of het 'recycle-tarief' de hoeveelheid restafval gaat verminderen. Ook zouden ze liever andere systemen onderzoeken.

De andere partijen zien net als Simonse de heilzame werking van de nieuwe afvalinzameling. Die moet zorgen dat polderbewoners in 2025 jaarlijks nog maar 60 kilo restafval inleveren. Momenteel is dat nog 140 kilo en in 2015 lag dat gewicht zelfs nog op 240 kilo. Simonse stelt dat alleen het nieuwe systeem de berg restafval al terug brengt tot 90 kilo. Betere voorlichting en andere maatregelen moeten de rest doen.

Met een krappe meerderheid nam de gemeenteraad ook een motie van ChristenUnie-SGP en GroenLinks aan. Daarin spreken de partijen de ambitie uit dat inwoners in 2030 nog maar dertig kilo restafval produceren.