Gemeenteraad enthousiast over woningbouw aan de Pilotenweg

Gepubliceerd op: 29 februari 2024 14:02

De gemeenteraad is enthousiast over een kleinschalig woningbouwplan aan de Pilotenweg. Woningbouwvereniging Mercatus kan daardoor veertig woningen realiseren voor mensen die om een tijdelijk huis staan te springen en een projectontwikkelaar dertig tiny houses. Door dit plan moet zorgboerderij Groeizaam andere grond krijgen om hun activiteiten voort te kunnen zetten.

Gemeente Noordoostpolder koopt daarom voor ruim zes ton een ander stuk grond aan de Pilotenweg en dat Groeizaam in gebruik kan nemen. Onderhandelingen daarover lopen nog. ONS zou liever zien dat de zorgboerderij de grond straks gaat huren. "Dit is warme grond waarmee Groeizaam in een mooie positie komt. De gemeente zou hiervan eigenaar moeten blijven", vindt Berthoo Lammers, die net als partijgenoot Bosman en PvdA'er Van der Linde tegen de plannen is. Hij vindt de planvorming een aantasting van het landschap. Van der Linde vindt vooral de veranderingen voor deze groep cliƫnten van Groeizaam niet ideaal.

Andere partijen vinden het belang van snelle woningbouw belangrijker. "De locatie is een logische keuze, zeker omdat de zorgboerderij een prima alternatief krijgt", vindt Wim van Wegen (D66) bijvoorbeeld. Anderen wijzen erop dat er nu nauwelijks woningen zijn voor 'spoedzoekers'. Zij huren straks tijdelijk ruimte en stromen daarna weer door naar een reguliere huurwoning.