Gemeente verkoopt aandelen Enexis niet

Gepubliceerd op: 09 juli 2019 13:07

De gemeente Noordoostpolder verkoopt haar aandelen in netwerkbedrijf Enexis voorlopig niet. Volgens een meerderheid van de raadsleden zou het gezien het hoge rendement zonde zijn om de aandelen nu van de hand te doen.

Daarmee kregen de ChristenUnie-SGP en de SP onvoldoende steun voor een motie. De partijen vinden dat de gemeente de aandelen moet verkopen, omdat Enexis niet meer in de Noordoostpolder actief is. Ze wijzen erop dat gemeenten geen aandelen mogen kopen van bedrijven die niet binnen de eigen grenzen opereren.

In de wet staat echter niet dat gemeenten aandelen moeten verkopen, wanneer na aankoop van aandelen een bedrijf vertrekt. Wethouder Wijnants wijst erop dat de aandelen een hoog rendement, 26.000 euro per jaar, opleveren. De meeste partijen zijn daarvoor gevoelig. GroenLinks opperde wel om de aandelen te ruilen met een gemeente die nu aandelen van Liander heeft. Dat is het huidige netwerkbedrijf in de Noordoostpolder.