Gemeente subsidieert geen auto voor Samen zijn We Er Voor Elkaar

Gepubliceerd op: 24 december 2019 10:12

Gemeente Noordoostpolder draagt definitief niet bij aan een nieuwe auto voor de Stichting Samen Zijn We Er Voor Elkaar. Een motie van GroenLinks en ONS kreeg maandagavond net niet voldoende steun in de gemeenteraad.
Beide partijen wijzen op het goede werk van de stichting. Die voorziet zeker tachtig gezinnen van voedselpakketten. Ook voor andere activiteiten is veel animo. Zo waren onlangs vijftig tot zestig kinderen aanwezig bij een Sinterklaasviering. "Treurig dat zoveel ouders hun kinderen geen cadeau konden geven, maar het toont wel het belang van deze stichting", vindt Martin Mulder van ONS.

Voor het rondbrengen van de pakketten gebruikt de stichting een bestelauto. Omdat die hard aan vervanging toe is, klopte de stichting voor tienduizend euro aan bij de gemeente. Die subsidieert echter alleen de Voedselbank. "Daar kan iedereen tot een bepaalde inkomensgrens terecht. Het komt hard over, maar ik hou me aan de richtlijnen", zegt wethouder Uitdewilligen, die daarmee 'de behoefte niet ontkent'.

Uiteindelijk is een meerderheid van de partijen het met haar eens. D66 wijst ook op een mogelijke precedentwerking: er zijn meer organisaties die zich inzetten voor armeren die ook geen subsidie krijgen. Collegepartij ChristenUnie-SGP stemde wel voor de motie. "Het is een keuze tussen het hart en de regels en wij kiezen met het hart", aldus raadslid Mahmoud.