Geen weg terug voor afsluiten Franc

Gepubliceerd op: 03 juni 2020 10:06

Na een jarenlang traject waren er vanwege technische problemen ook nog eens twee online raadvergaderingen voor nodig, maar er is geen weg terug voor het afsluiten van de Franc. Volgens de gemeenteraad is ondanks de onvrede van drie ondernemers het proces goed doorlopen.

De weg op De Munt wordt doodlopend in verband met de uitbreiding van Koopman. Drie andere bedrijven zijn daar niet blij mee en stellen dat ze door het besluit zijn overvallen. Ze dachten dat de afsluiting pas over een jaar of tien zou ingaan en maakten daarom geen bezwaar toen de gemeente het bestemmingsplan wijzigde.

Een oproep van de raad om nog eens met elkaar in gesprek te gaan, had geen effect. Ondernemers en gemeente blijven anders tegen de kwestie aankijken. Met een motie probeerden D66, ONS, PvdA en SP dinsdagavond een nieuw gesprek af te dwingen, maar een meerderheid ziet daarin geen heil. "Dan schep je valse hoop", vinden GroenLinks en CDA bijvoorbeeld. Ook wethouder Wijnants raadde de motie af.

Bijna alle partijen stemden overigens uiteindelijk wel voor het afsluiten van de Franc. Alleen de SP stemde tegen vanwege het verloop van het proces.