Geen extra attracties, wel meer banen in nieuw Bosbad

Gepubliceerd op: 31 januari 2024 10:01

De gemeenteraad zette maandagavond alle seinen voor een nieuw Bosbad op groen. Het zwemcomplex in Emmeloord krijgt straks met acht banen ook meer ruimte dan in het oorspronkelijke plan. Extra 'recreatieve faciliteiten' komen er niet. Buiten ONS vinden alle partijen dat te duur.

PvdA heeft nu al 'een beetje buikpijn' van de extra uitgaven. Nieuwbouw van het Bosbad kost straks 25,6 miljoen euro, een miljoen meer dan eerder gepland door de komst van twee extra banen. Volgens de partijen is dat beter voor de exploitatie. Ook verenigingen pleitten eerder al voor die uitbreiding.

Berthoo Lammers (ONS) zou liever nog wat dieper in de buidel tasten. Hij wil graag een onderzoek naar de kosten voor extra recreatieve faciliteiten, zoals een golfslagbad, een tube slide of een magic oval. Daarmee zou het Bosbad nog aantrekkelijk worden voor jongeren en de concurrentie met zwemcomplexen zoals dat van Joure aan kunnen, betoogt Lammers.

De andere partijen willen geen extra geld meer uitgeven. Ook wethouder Van Amersfoort raadt dat af. Zo'n onderzoek leidt tot vertraging van de plannen, vindt hij. Bovendien krijgt het nieuwe Bosbad al het nodige extra vertier en komt er ook meer beleving in het buitenbad.

CDA'er Geerts vindt dat de gemeenteraad 'best een risico' neemt met de plannen voor het zwembad. Hij vroeg daarom in een motie aandacht voor de toekomstige exploitatie. Die trok hij terug omdat wethouder Van Amersfoort duidelijk maakte dat ook hij daarvoor veel aandacht heeft.