Duurzaamheid mag inkomensverschillen niet vergroten

Gepubliceerd op: 04 juni 2019 17:06

Duurzame maatregelen en de energietransitie gaan de inkomensverschillen in de Noordoostpolder niet vergroten. Die toezegging deed wethouder Anjo Simonse maandagavond aan de gemeenteraad.

Daarmee maakte hij volgens een meerderheid van de politiek een amendement van PvdA en SP overbodig. Die partijen wilden schriftelijk vastleggen dat kwetsbare groepen niet de dupe worden van de energietransitie.

Volgens Simonse is dat op 'een hoger level gewaarborgd', omdat in het coalitieakkoord staat dat de financiƫle verschillen tussen polderbewoners niet mogen groeien. "Voor kwetsbare groepen kunnen de maatregelen juist wel eens positief uitpakken, omdat de netto woonlasten uiteindelijk afnemen", hield de wethouder PvdA en SP voor.

"Wij willen een belangrijk signaal afgeven dat we dit verrekte serieus nemen: we houden de coalitie aan deze toezegging van de wethouder", aldus PvdA-fractievoorzitter Van der Velde. Hij zei dat hij de behandeling van het Uitwerkingsprogramma Duurzaamheid 2019. Daarin beschrijft het college de duurzame maatregelen voor dit jaar.

Een gemeentelijke zonneweide maakte daarvan in ieder geval geen onderdeel uit. Tot teleurstelling van GroenLinks is er volgens het college geen goede en financieel haalbare locatie beschikbaar. Wel komt er bijvoorbeeld een onderzoek naar de mogelijkheden van waterstof.