CDA wil ‘zorgplicht’ voor werkgevers toevoegen aan Beleid Huisvesting Arbeidsmigranten

Gepubliceerd op: 14 februari 2024 09:02

Werkgevers hebben na het einde van een dienstverband een zorgplicht voor de huisvesting van een buitenlandse arbeiders. Dat vindt althans CDA'er Jos Bus. Hij vindt dat zo'n zorgplicht onderdeel moet zijn van het beleid Huisvesting Arbeidsmigranten dat de gemeenteraad eind deze maand vermoedelijk vaststelt.

Het onderwerp kwam maandagavond aan bod in de Commissie Woonomgeving. De gemeente wil met het beleidsstuk meer grip krijgen op het aantal arbeidsmigranten en de huisvestingslocaties in de Noordoostpolder. Daarmee moet een 'ongebreidelde groei' worden voorkomen. Ook moeten de woonruimtes aan een aantal voorwaarden voldoen. Bovendien hebben grote locaties in het buitengebied de voorkeur boven kleinere locaties in de bebouwde kom. Een 'regisseur arbeidsmigranten' functioneert straks als een spin-in-het-web tussen verschillende belanghebbenden.

De politiek lijkt positief over de plannen, maar een aantal partijen plaatsen nog vraagtekens. Het CDA vindt eigenlijk dat ook bestaande accommodaties onder het beleid moeten vallen. En met de zorgplicht wil de partij voorkomen dat arbeidsmigranten na het einde van een contract met 'een tentje in een plantsoen' moeten slapen. Volgens wethouder Van Steen is ook het college voorstander van zo'n zorgplicht. Hij wil werken aan een intentieovereenkomst met werkgevers en huisvesters.

Politiek Unie heeft nog vragen over drie extra woonlocaties die er gaan komen. Daarmee komt de gemeente volgens Van Steen tegemoet aan de vraag van ondernemers. Wiemer Haagsma is daar niet tegen, maar vraagt zich af of de locaties niet tijdelijk van aard kunnen zijn. "Ik ben nieuwsgierig naar de toekomst: misschien zijn er straks door bijvoorbeeld robotisering wel veel minder arbeidsmigranten nodig?"

Haagsma zou daarom ook graag woningcorporatie Mercatus bij plannen voor nieuwe huisvestlocaties betrekken. "Mochten de locaties straks niet meer nodig zijn voor arbeidsmigranten, dan kunnen er misschien andere mensen wonen." Volgens Van Steen ziet Mercatus echter geen taak voor zichzelf weggelegd bij de huisvesting van arbeidsmigranten.